روایاتیه که پیرامون مکان و زمان انعقاد نطفه، حاوی دستوراتیه .

الف. اشاره به مکان ­هایی داره که از جهت اخلاقی و یا ادب توحیدی در آن لحظات مورد توجّه قرار گرفته مثل رو به قبله نبودن و مورد نظارت غیر نبودن (کودک خردسالی در اتاق باشه)، و یا اماکنی که احتمال ورود غیر بره.[۱]

از کلاغ سه صفت را بیاموزید: پنهان بودن او در آمیزش و سحرخیزی در طلب رزق و احتیاط او از دشمن.

ب) از جمله مکان­ های نامطلوب در انعقاد نطفه میتوان به منعقد شدن نطفه زیر درختان میوه، زیر تابش مستقیم نور آفتاب، مگر آنکه از ساتری استفاده شود و روی پشت بام .[۲]

ج) آمیزش در احوال خاصی آثار نامطلوب بر فرزند داره که در اینجا به اختصار به برخی از آنها اشاره میشه:

در حال احتلام و قبل از غسل جنابت، در حال عدم استتار (زیرا فرشتگان حیا  می­کنند و محل را ترک می­کنند و شیاطین جای آنان را می­گیرند و در نطفه شریک می­شوند[۳]) به شهوت زن دیگر، در حال مکالمه هر چند که سخنان دل­نشین قبل از آمیزش مطلوبه، در حال ایستاده و در حال بارداری زن، مگر آنکه مرد با وضو باشه.[۴]

آمیزش در حال حیض علاوه بر آنکه حرامه آثار زیان­ باری برای زن و فرزند داره که در احکام نکاح به آن اشاره شده.[۵]

د) بعضی از زمان­ ها برای بارداری و انعقاد نطفه مناسب یا نامناسب برشمرده شده.

شب­های اول (غیر از ماه مبارک رمضان)، وسط و آخر هر ماه و شب عید قربان از اوقات مکروهه. همچنین جماع در اول شب و بلافاصله بعد از صرف غذا برای والدین و فرزند آثار نامطلوبی داره و بهتره در پایان شب و بعد از استراحت شبانه انعقاد نطفه صورت بگیرده.[۶]

ازطرف دیگه انتخاب زمان­ های خاصی برای بارداری توصیه شده، از جمله: شب­های دوشنبه، سه­ شنبه، پنجشنبه و جمعه. هم­چنین روز پنج­شنبه بعد از زوال (عبور خورشید از وسط آسمان) مشروط بر آنکه بلافاصله بعد از صرف غذا نباشه.[۷]

 

[۱]. ر.ک: وسایل الشیعه، ج۲۰، ص۱۳۲ به بعد، روایات باب­های ۶۹-۶۷٫

[۲]. من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۵۵۲٫

[۳]. کنز العمال، ج۱۶، ص۳۴۳، ح۴۴۸۳۵٫

[۴].  علل الشرایع، ص۵۱۵٫

[۵]. من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۹۶؛ ج۳، ص۵۵۶؛ مکارم الاخلاق، ج۱، ص۴۵۹؛ امالی صدوق، ص۳۷۸٫

[۶]. من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۵۵۳؛ الخصال، ص۶۳۷، ح۱۰٫

[۷]. علل الشرایع، ص۵۱۵، ح۵؛ من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۵۵۳٫